ADMIN (şimdiye kadar 24 posta) | | Page Rank (PR) Google‘ın siteleri derecelendirmede kullandığı bir sistem. Belirli ölçütlere göre sitelere verilen bir puan. Google arama teknolojisinin temellerinden biri olan bu sistemi doğal olarak tam anlamıyla açıklamıyor. Daha doğrusu Page Rank değerini etkileyen faktörleri kötü amaçlı kullanımları engellemek için açıklamıyor. Ama arkasında bir endüstri oluşturmuş bu sistemi çözmek için birçok insan da kafa yoruyor. Bu konuda siteler kuruluyor, forumlar açılıyor, tavsiye listeleri düzenleniyor v.s. Bu yazıda ben de geçtiğimiz haftalarda gerçekleşen Page Rank güncellemesinden hareketle kendi tecrübelerimden kaynaklanan bir liste vermek istiyorum. Bu yazıda yazılanların sadece tahminlerden ibaret olduğunu hatırlatmam gerekir. Page Rank Yükseltme Önerileri
1. Benzersiz İçerik: Bence Page Rankı etkileyen en önemli şey sitenizin içeriğinin benzersiz olmasıdır. Benzersiz içerikten kasıt herhangi bir konuda, içerik olarak çok fazla benzeri olmayan makale değerindeki yazıları kastediyorum. Her zaman için sitenizde başka kaynaklarda da olan 100 tane yazı olmasındansa 10 tane benzersiz yazı olması daha iyidir. Örneğin sNews Türkçe Destek Sitesi‘ni hazırlarken belirli aralıklarla sadece 10 tane yazı girdim. Yazıların bir kısmı çeviri iken bir kısmı da kendi makalelerimdi. Fakat Türkçe başka hiç bir kaynakta bu bilgiler yoktu. Sonuç 10 sayfa yazıyla page rank değeri sıfırdan 5 e yükseldi. Bu sonuçta aldığım bir kaç linkin de etkisi var ama esas faktör içeriğin benzersiz olmasıdır.
Bazıları benzersiz içeriği yanlış anlıyorlar. Örneğin nezle hakkında tıp terimleri ile yazılmış bir yazımız olsun. Türkçe kaynaklar içerisinde bu yazının tek yani benzersiz olması o kadar işimize yaramayabilir. Ama nezlenin bitkisel bir kaç ilaçla tedavisini anlattığımız ve başka kaynaklarda da benzeri bulunmayan bir yazı işimize yarayabilir. Yani oluşturduğunuz benzersiz içerik aynı zamanda talep edilir olmalıdır.
Page rank değerini yükseltmek konulu birçok yazıda insanlık yararına site oluşturulması tavsiye edilir. Bu da yukarıda talep edilebilirlik olarak altını çizdiğimiz önemli bir nokta. İp ucu vermek gerekirse herhangi bir konuda - özellikle teknik konularda- insanlara destek olabilecek yazılar veya siteler oluşturmaya gayret edin. Ama daha önce yüzlerce kez yazılmış yazıları yazmayın. İlk başta konusunda uzman olmuş, isim yapmış sitelerle yarışmak yerine daha dar alanda konuları seçin. Futboldan bir örnek verelim. Beşiktaş, Galatasaray, Fenerbahçe hakkında, birinci lig takımları hakkında veya şampiyonlar ligi hakkında içerik oluşturmaktan ziyade amatör kümeyi veya paf takımları ele alan bir içerik oluşturun. Bu şekilde rakipleriniz azalacak, içeriğinizin benzersiz ve talep edilebilir olma şansı yükselecektir.
Bir ansiklopedi hazırlayacak olsanız madde sayısının yani konu çeşitliliğinin fazla olmasına mı bakarsınız yoksa aynı konularda yazılmış içeriğinizin fazla olmasına mı dikkat edersiniz? Bence başta Google olmak üzere arama motorları bu ansiklopedi mantığı ile olaya yaklaşıyorlar. Yani artık bir arama motorunda önemli olan arattırdığınız herhangi bir kelimenin milyonlarca sonuç döndürmesi değil milyonlarca ayrı kelime ve kavramın az da olsa mutlaka sonuç çıkarmasıdır. Deterjan ve yumuşatıcı almak üzere bir markete gittiğinizi düşünün. Markette 30 ayrı çeşit deterjan var ama bir tane bile yumuşatıcı yok. Bu bir müşteri olarak sizi memnun eder mi?
Sonuç olarak yazılmayanı yazmış olmak, araştırılmayanı araştırmış olmak yani benzersiz olmak önemlidir.
2. Kaliteli Backlink: Backlink yani başka sitelerden sizin sitenize verilmiş olan bağlantılar page rankın diğer önemli unsuru. Her yerde söylendiği gibi başkalarının anlattığı, tavsiye ettiği siteler ziyaret edilmeye değerdir. Fakat tavsiye edenin de kim olduğu oldukça önemli. Yani referansınızın kim olduğu önemli. Gerçek hayatta da öyle değil mi? Bir işe girerken çok önemli bir iş adamının size referans olması, arkanızda durması başkadır, sıradan bir kimsenin size referans olması başkadır.
Sitenize link alırken de bu linklerin kaliteli olması önemlidir. Kaliteli backlink sadece yüksek page ranklı sitelerden alınan linkler değildir. Kaliteli backlink sizinle aynı kulvarda yarışan insanlardan aldığınız linklerdir. Örneğin canınız dondurma çekti ve iyi bir dondurmacıya gittiniz. Ama maalesef o iyi dondurmacı çoktan dondurmaları bitirmiş. Dükkandan çıkarken dondurmacıya başka nerede iyi dondurma bulabileceğinizi sordunuz ve bir tavsiye aldınız. Veya yoldan rasgele birini çevirip bir dondurmacı sordunuz ve tavsiye aldınız. Şimdi dondurmacının tavsiyesi diğer insana göre daha değerlidir. Çünkü diğer insan gibi sadece müşteri olarak değil işi bilen biri olarak da tavsiye vermektedir.
Backlink almak kadar vermekte önemlidir bence. Çünkü Google muhakkak birbirine link veren siteler arasındaki ilişkiyi kontrol etmektedir. Özellikle bloglarda gördüğümüz çok uzun link listeleri iyiye işaret değil. Elinizdeki hazineyi böyle bol keseden dağıtmamalısınız. Bir siteden ana sayfadan verilecek link sayısı bence onu geçmemelidir.
3. Arama Motoru Optimizasyonu: Biz de page rank konusunda en çok yanlış anlaşılan hususlardan biri de bu. Bazıları iyi optimizasyonu sihirli bir değnek gibi görüyorlar. Evet optimizasyon önemlidir ve mutlaka yapılmalıdır. Fakat içeriksiz bir siteye optimizasyon yapmanızın da bir anlamı yok. Kaldı ki artık bir çok hazır optimizasyon aracı bulunuyor.
Optimizasyon denildiğinde hemen meta tag, anahtar kelime konuları açılıyor. Hâlbuki bunun yanında yazı başlıklarını Google ile uyumlu yazma, etiket sistemlerini kullanma gibi unsurları da düşünmek gerekir. Arama motoru optimizasyonu hakkında birçok türkçe kaynak bulmak mümkün. Bunları iyi okuyup gerekli altyapıyı hazırlamalı içerik organizasyonunu da buna uydurmayı alışkanlık haline getirmek gerekiyor.
4. Temiz Kodlama: Bir süredir internette temiz kodlama faaliyetleri yürütülüyor. İlk başlarda sadece bazı sitelerin savunuculuğunu yaptığı web standartları artık gerçekten standart hale geliyor. Hatta web 2.0 trendlerinin yayılmasıyla birçok site yapısını baştan aşağıya değiştirerek temiz kodlamaya geçti. Yeni çıkan hazır sistemlerde mutlaka temiz kodlama kullanılıyor.
Temiz kodtan kastımız sadece xhtml standartlarına uygun css ile yazılmış siteler değil. Aynı zamanda kullanılan görsel elemanların da, resimlerin de her anlamda optimize edilmiş versiyonları tercih edilmelidir. Sonuçta standartlara uygun kodlama size az maliyetlerle çok fazla kar getirebilecek bir olaydır. Bundan çeşitli bahanelerle kaçınma size pek iyi dönütler sağlamaz.
5. Hile Yapmayın: Son olarak vereceğim tavsiye page rank için kesinlikle hile yapmayın. Son güncelleme bir kez daha gösterdi ki Google’ın hileye karşı hiç tahammülü yok. Spam sayılabilecek her şeyden kaçının. Doğal davranmaya çalışın. Bir sitenin bir ay içinde yüzlerce siteden link alması bazı durumlar haricinde normal değildir. Veya bir sitenin yüz tane siteye bunlar benim kardeş sitelerim diye link vermesi de doğal değildir. Toplist veya dizinlere kaydolurken çok dikkatli olun. Sitenizin genel kapsamı dâhilindeki listelere belirli sayılarda kaydolun. Eğer bir blog siteniz varsa sırf page rankı yüksek diye herhangi bir dizine kaydolmayın. Bunun yerine blog dizinlerine veya blog toplistlerine kaydolun.
Sonuç olarak oyunu kuralına göre oynamak lazım. Bu saydıklarımı yerine getirmeden ağzınızla kuş tutsanız page rankınızın yükselmesi mümkün değil.
|